Lestabel 2de & 3de graad LO

 

 

Leerlingen die kiezen voor de studierichting lichamelijke opvoeding en sport moeten een doe-mentaliteit en een heel sterke interesse voor de wereld van de sport hebben. Tijdens de sportlessen wordt er op een veeleisende en gezond competitieve manier gewerkt. Te enge specialisatie wordt bewust vermeden: balsporten, atletiek, gymnastiek, ritmische en expressieve vorming, omnisport en zwemmen zijn evenwaardige componenten binnen de opleiding. Deze leerlingen moeten de nodige werklust, zelfdiscipline, fair play en sociale vaardigheden hebben om op niveau aan sport te doen. De tso-richting lichamelijke pvoeding en sport heeft in het fundamenteel gedeelte een zware component sport met daarnaast ook een aantal theoretische vakken die de praktijk van de sport, het inzicht in gezondheids- en trainingsprincipes, het leidinggeven en omgaan met groepen ondersteunen. Positieve wetenschappen (chemie, fysica, anatomie, fysiologie) en gedragswetenschappen (bewegingsagogiek, psychologie, theoretisch didactische vorming) verhogen niet enkel het inzicht in het sportief functioneren, maar bereiden ook voor op hoger onderwijs. Het behalen van een bachelordiploma ligt binnen de mogelijkheden. De geïntegreerde proef in het zesde jaar combineert deze drie pijlers: eigen sportiviteit, theoretische onderbouw en verantwoord leiderschap. 
Wie inschrijft in de derde graad lichamelijke opvoeding en sport legt een adviserende proef voor sport af.

 

2de graad

 

 

3de graad

 

 

1ste jaar

2de jaar

 

1ste jaar

2de jaar

Godsdienst

2

2

 

2

2

Aardrijkskunde

1

1

 

1

1

Biologie van de mens

 

 

 

 

 

- Anatomie

-

-

 

2

3

- Fysiologie

-

-

 

3

3

Chemie

-

-

 

1

1

Engels

2

2

 

2

2

Frans

3

3

 

2

2

Fysica

-

-

 

1

1

Geschiedenis

1

1

 

1

1

Informatica

1

1

 

-

-

Lichamelijke opvoeding en sport

 

 

 

 

 

     - Atletiek

2

2

 

2

2

     - Balsporten

2

2

 

2

2

     - Gymnastiek

2

2

 

2

2

     - Ritmische vorming

1

1

 

1

1

     - Spel en recreatie

-

-

 

1

1

     - Spelactiviteiten

1

1

 

-

-

     - Zwemmen

1

1

 

1

1

Los en maatschappij

-

-

 

1

1

Muzikale opvoeding

1

1

 

-

-

Natuurwetenschappen

4

 

4

 

 

-

 

 

-

 

Nederlands

4

4

 

3

3

Plastische opvoeding

1

1

 

-

-

Psychologische aspecten

         

Bewegingsagogiek

-

-

 

2

2

Psychologie

-

-

 

1

1

Theoretisch didactische vorming

-

-

 

1

1

Wiskunde

3

3

 

2

2

Differentiatie-uur wiskunde

-

-

 

1

1

 

TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN 

De persoonlijke en sociale atttudes die deze leerlingen ontwikkelden tijdens hun sportopleiding, bieden hen ruime mogelijkheden om op een verantwoorde manier leidinggevende functies uit te oefenen in jongerenbegeleiding. 
Zij vinden ook vaak hun weg in de vrijetijdssector of in commerciële functies. Verder kunnen ze terecht in het hoger onderwijs (professionele bachelor: onderwijzer, regentaat, paramedische beroepen).

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.