top of page
Scheikunde les

Waarom kiezen voor biotechnologische en chemische technieken?

Biotechnologische en chemische technieken is een theoretisch-praktische studierichting binnen het domein STEM in de dubbele finaliteit. In deze richting ontwikkelen de leerlingen een wetenschappelijk-theoretische basis in chemie en biologie. Een wetenschappelijke vooropleiding is aangewezen.

​

Biotechnologische en chemische technieken

  • Werkt bijzonder nauw samen met het bedrijfsleven.

  • Combineert praktijk én theorie in 5 hightech labo’s met alle voorzieningen voor de meest uiteenlopende experimenten.

  • Wordt gecombineerd met een stageperiode van maar liefst vier weken.

  • Bereidt je voor op verschillende knelpuntberoepen en biedt 100% werkzekerheid.

​

​

Kom je uit een studierichting met een minder sterke component wetenschappen? 

Dan is onze instapcursus chemie zeker iets voor jou.

​

Wat maakt deze richting uniek?

Deze richting is de logische opvolger van de richting Biotechnieken in de 2de
graad. Ook leerlingen die uit meer theoretisch wetenschappelijke richtingen komen en die graag meer praktisch aan de slag gaan, zullen in deze richting zeker op hun plaats zitten. Naast het praktische luik, met als hoogtepunt in het 6de jaar het werkplekleren en de 4 weken durende stage, staan wij er ook op om onze leerlingen voldoende voor te bereiden om verder te studeren.


Binnen het vak project in het 5de jaar zetten we in op onderzoekend leren en probleemoplossend denken. Hierbij integreren we STEM op een creatieve manier om een antwoord te vinden op maatschappelijk relevante, natuurwetenschappelijke vragen of om een oplossing te zoeken voor biotechnologische problemen. Wiskunde wordt binnen deze richting volledig
toegepast gegeven.

Meer informatie?
Bekijk hier onze folder.

lessentabel 3de graad BCT.png
expert.jpg

Wat na deze richting?

Na het 6de jaar studeren de leerlingen af met drie beroepskwalificaties op zak. Ze kunnen onmiddellijk aan de slag op de arbeidsmarkt en zijn zelfs heel gegeerd.
Via labowerk en procestechnieken ontwikkelen ze de vaardigheden van een laboratorium-assistent en een labo-technisch medewerker.
In fysica en ‘productiesystemen’ ontwikkelen de leerlingen de competenties van een operator in de voedings- chemische en farmaceutische industrie.


Een greep uit het aanbod van logische vervolgopleidingen na het 6de jaar:

  • Biotechnieken,

  • Gezondheidszorg,

  • Chemie

  • Onderwijs ( op niveau van een professionele bachelor)

  • ...

bottom of page