top of page
open dag Mariagaard 2025-49.jpg
header-curve-rood.png
Ons pedagogisch project
Opvoeden betekent voor ons begrenzen en bijsturen terwijl we in verbinding blijven met elkaar

Waarom maken wij school?

Zo willen we met jou op pad gaan

Het doel van Mariagaard is om leerlingen: 

​

  • te begeleiden in hun leerproces;  

  • te begeleiden in het ontdekken van hun interesses en talenten; 

  • voor te bereiden op voortgezet onderwijs of op de arbeidsmarkt; 

  • hun welbevinden en veerkracht te bevorderen.  

​

Het Mariagaard-DNA bestaat uit het vermogen om in élke leerling potentieel te zien. We kiezen ervoor te focussen op de groeimogelijkheden en de sterke punten van elke leerling. We werken met hun individuele talenten. Het onderwijs is gericht op persoonlijke groei.  

Leren en ontdekken zorgt automatisch voor een groot welbevinden. Als dat leren moeilijker verloopt wordt extra zorg ingezet voor wie het nodig heeft. We willen hindernissen om tot leren te komen samen aanpakken. 

Het kader waarbinnen we werken op Mariagaard is: begrenzen en bijsturen zonder de verbinding te verliezen.  

 

Kortom, Mariagaard wil een warm nest zijn waar jongeren zich kunnen ontplooien tot evenwichtige, veerkrachtige jongvolwassenen, klaar om de wereld tegemoet te treden. 

 

Onze school is ontstaan uit de congregatie van de Zusters van Liefde van Jezus en Maria van Gent. Ons pedagogisch project vindt zijn fundamenten in hun zeven ankerpunten of kernwaarden die het beleid van de school richting geven. Laten we deze waarden verkennen. 

IMG_7926.JPG
Gastvrijheid

Mariagaard streeft ernaar een gastvrije omgeving te creëren waarin alle leerlingen, ouders, medewerkers en externen zich welkom voelen. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en waar respect en begrip centraal staan. 

Gastvrijheid.png
Openheid

De school bevordert open communicatie en dialoog. We informeren over beleidskeuzes, visie op onderwijs, het schoolleven in het algemeen. We betrekken ouders en begeleiders nauw bij de schoolloopbaan van de leerlingen. Leerlingen, ouders en andere partners worden aangemoedigd om hun ideeën en gevoelens te delen en directie en leraren luisteren actief naar hun stem. 

Openheid.png
Solidariteit

Mariagaard gelooft in samenwerking en verbondenheid. Leerlingen leren om oog te hebben voor elkaar en voor de bredere gemeenschap. Solidariteit is een kernwaarde die bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. 

Solidariteit.png
Evenwaardigheid

Iedereen wordt als gelijkwaardig beschouwd, ongeacht achtergrond, capaciteiten of overtuigingen. Respect en gelijkheid vormen de basis voor een inclusieve leeromgeving. 

Evenwaardigheid.png
IMG_3115.JPG
Kwaliteit

Mariagaard streeft naar hoogwaardig onderwijs. Dit omvat niet alleen theoretische kennis, maar ook persoonlijke ontwikkeling, vaardigheden en competenties. De school wil leerlingen voorbereiden op een succesvolle toekomst. 

Kwaliteit.png
open dag Mariagaard 2025-15.jpg
Soberheid

Deze waarde benadrukt eenvoud en bewustzijn. Mariagaard moedigt duurzaamheid aan en leert leerlingen om bewuste keuzes te maken in hun leven. 

Soberheid.png
Innovatie

Mariagaard wil vernieuwend zijn in haar aanpak. Dit omvat zowel onderwijsmethoden als technologische ontwikkelingen. De school staat open voor verandering en groei

Innovatie.png

Hoe maken wij school?

Hoe maken wij school

Dit is waar we naar streven

De leerling eigenaar van eigen leerproces â€‹

 

Wanneer een leerling eigenaar is van zijn of haar eigen leerproces, heeft dit diverse positieve effecten: leerlingen voelen zich actief betrokken en zijn meer gemotiveerd, het leidt tot betere leerresultaten en het bevordert hun autonomie en competentie. Eigenaarschap stimuleert leerlingen om samen te werken met anderen en actief bij te dragen tot hun eigen leerproces. 

​

Theoretische kaders 

Het ABC van motivatie – Vansteenkiste, Ryan & Soenens 

​

Concreet 

Via georganiseerde leerlingcontacten en gestuurd door de verschillende vakleraren wordt eigenaarschap voor het eigen leerproces gestimuleerd. 

Via de onderwijsleerpraktijk wordt dit eigenaarschap gevoed. 

eigenaar leerproces

Het schoolteam maakt het verschil 

 

Niet alleen de individuele leraren streven ernaar elke leerling te laten voelen dat hij/zij vertrouwen heeft in het leerproces van elke leerling maar ook het volledige schoolteam is ervan overtuigd dat het in staat is om voor de leerlingen het verschil te maken. Dat is ons absolute streven.  

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit de leerlingen vooruithelpt met hun prestaties. Het zorgt er ook voor dat de leraren zich competenter en gelukkiger voelen. 

​

Theoretische kaders 

The teacher makes the difference - Hattie 

Collective teacher efficacy - Hattie, Donohoo, Goddard  

Academisch optimisme - Ruud Lelieur 

Het ABC van motivatie – Vansteenkiste, Ryan & Soenens 

​

Concreet 

Een aanmoedigende aanpak staat centraal. De focus ligt op wat wel al kan en niet op wat nog niet kan. De onderwijsleerpraktijk is gericht op leerpaden die groeikansen bieden aan elke leerling. De lat wordt voldoende hoog gelegd. 

schoolteam

Motiverend onderwijs en kwaliteitsvolle didactiek 

 

We streven ernaar om leerlingen te inspireren en te motiveren. We creëren een stimulerende leeromgeving waarin nieuwsgierigheid wordt aangemoedigd en waar leerlingen zich betrokken voelen bij hun eigen leerproces. 

Er wordt gezorgd voor variatie in didactische methodes aangepast aan het thema om een zo hoog mogelijk leerrendement te behalen. Dit kan variëren van klassikale instructie tot projectmatig leren, coöperatief leren, activerende didactiek, flipped classroom, formatieve evaluatie, differentiatie, zelfstandig werken, actief leren of blended learning.  

 

Differentiatie 

Goed secundair onderwijs houdt rekening met de diversiteit van leerlingen. Differentiatie betekent dat leerkrachten inspelen op individuele behoeften, talenten en leerstijlen. Ze passen hun aanpak aan om elke leerling optimaal te ondersteunen. 

 

Evalueren en effectieve feedback en feedforward 

Wij evalueren de leerprestaties van leerlingen. Dit gebeurt via toetsen, opdrachten, mondelinge presentaties, examens en andere vormen van evaluatie.  

Feedback en feedforward is essentieel om leerlingen te laten groeien. Het helpt hen te begrijpen waar ze staan en hoe ze zich verder kunnen ontplooien. 

​

Theoretische kaders 

Leereffectiviteit – Pedro De Bruyckere, 

The Learning Scientists 

Coöperatieve leerstrategieën – Spencer Kagan 

Effectieve feedback in het onderwijs – Jan Coppieters 

Het ABC van motivatie – Vansteenkiste, Ryan & Soenens 

Kwaliteitsvolle didactiek 

motiverend onderwijs

Persoonlijke Ontwikkeling 

 

De school erkent dat welbevinden niet alleen afhankelijk is van academische prestaties, maar ook van persoonlijke groei. Leerlingen worden aangemoedigd om hun talenten te ontdekken, zelfbewustzijn te ontwikkelen en hun sterke punten te benutten. 

Mariagaard leert leerlingen om flexibel te zijn en om te gaan met veranderingen. Veerkracht wordt gestimuleerd door uitdagingen als kansen te zien en door te zetten bij tegenslagen. 

Mariagaard wil niet alleen kennis overdragen, maar ook jongeren vormen tot evenwichtige, veerkrachtige individuen die klaar zijn voor de wereld buiten de schoolmuren.  

​

Concreet

Een belangrijke tool hierbij zijn de systematische leerlingcontacten, waarbij het welbevinden van leerlingen een vast te bespreken item is. 

Leerlingen worden van nabij gevolgd door hun mentor. Op klassenraden wordt besproken wat we met het team nog kunnen doen om een leerling vooruit te helpen. 

Verkennende projectdagen helpen bij de keuze van een basisoptie. Er zijn initiatieven om de onderwijsloopbaan mee te begeleiden. 

Op ouder- en leerlingcontacten wordt de schoolloopbaan besproken en in overleg eventueel bijgestuurd.

Persoonlijke ontwikkeling

Zorg en Begeleiding 

 

Mariagaard biedt zorg en begeleiding aan leerlingen op verschillende niveaus: dit omvat niet alleen academische ondersteuning, maar ook emotionele en sociale begeleiding.  

Zorg en begeleiding

Veilige verbindingen  

 

De school legt de nadruk op veilige relaties tussen leerlingen, leraren en ouders. Een gevoel van verbondenheid en vertrouwen draagt bij aan het welbevinden van iedereen. 

​

Theoretische kaders 

Nieuwe autoriteit – Haïm Omer 

De LeerKRACHT-aanpak 

 

Concreet 

Mariagaard hanteert het principe van BEGRENZEN -VERBINDEN - BIJSTUREN  Dit betekent dat grenzen bewaakt worden, goed gedrag wordt ingeoefend en afgedwongen en problemen worden aangepakt zonder agressie, maar met vastberadenheid en vasthoudendheid.  

We blijven proberen om de leerling tot leren en ontwikkelen te krijgen. 

Veilige verbindingen
bottom of page